Powrót do listy wiadomości Dodano: 2018-04-10  |  Ostatnia aktualizacja: 2018-04-10
Tańsza i bardziej ekologiczna metoda produkcji biopaliw
Fot. Pixabay, CC0

Naukowcy z National University of Singapore (NUS) odkryli, że bakteria Thermoanaerobacterium thermosaccharolyticum (TG57), wyizolowana z odpadów powstałych po zbiorze grzybów, jest w stanie bezpośrednio przekształcić celulozę w biobutanol.

Bakteria ta została odkryta zaledwie 3 lata temu przez zespół badawczy kierowany przez profesora nadzwyczajnego He Jianzhonga z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska NUS. Zespół zaczął dalej badać jej właściwości. "Produkcja biopaliw z wykorzystaniem surowców niespożywczych może znacznie poprawić równowagę i obniżyć koszty. W naszym badaniu zademonstrowaliśmy nową metodę bezpośredniej konwersji celulozy w biobutanol przy użyciu nowego szczepu TG57. Jest to duży przełom w inżynierii i kamień milowy w zrównoważonej i opłacalnej produkcji odnawialnych biopaliw i chemikaliów" - powiedział profesor.

Tradycyjne biopaliwa są produkowane z roślin spożywczych. Takie podejście jest bardzo kosztowne i konkuruje z produkcją żywności w zakresie wykorzystania ziemi, wody, energii i innych zasobów środowiska. Istnieje nadzieja, że paliwa wytwarzane z materiałów celulozowych, takich jak biomasa roślinna, jak również odpady rolnicze, ogrodnicze i organiczne, zaspokoją rosnące wymagania energetyczne bez zwiększania emisji gazów cieplarnianych wynikającej ze spalania paliw kopalnych. Materiały te są bowiem przyjazne dla środowiska.

Biobutanol wyróżnia się spośród biopaliw, stanowiąc substytut benzyny ze względu na wysoką gęstość energii i lepsze właściwości. Jednak jego komercyjne wytwarzanie było zahamowane przez brak mikroorganizmów zdolnych do przekształcania biomasy celulozowej. Obecna technika produkcji biobutanolu jest kosztowna i wymaga skomplikowanej obróbki chemicznej.

Odkrycie mogłoby potencjalnie zmienić ten stan rzeczy, zapewniając opłacalną i zrównoważoną produkcję biopaliw. Proces fermentacji jest prosty i nie jest wymagana żadna skomplikowana obróbka wstępna ani modyfikacja genetyczna mikroorganizmów. Po dodaniu celulozy bakteria po prostu trawi ją, aby wytworzyć butanol jako główny produkt.

news.nus.edu.sg; eurekalert.org