Powrót do listy wiadomości Dodano: 2019-09-04  |  Ostatnia aktualizacja: 2019-09-04
Skuteczna ochrona tarcz hamulcowych
Fot. Pixabay CC0
Fot. Pixabay CC0

Jedną z najbardziej narażonych na obciążenia mechaniczne części samochodowych są tarcze hamulcowe. Ponadto w wyniku ciągłego ścierania powstają drobne cząstki stałe, stanowiące duże obciążenie dla środowiska. Naukowcy z Fraunhofer Institute for Laser Technology ILT i RWTH Aachen University opracowali proces, które można zmienić ten stan rzeczy.

Zazwyczaj tarcze wykonywane są z żeliwa szarego, w którym węgiel występuje w postaci grafitu. Jego zaletą jest dobre przewodnictwo i duża pojemność cieplna przy niskiej cenie. Wadą z kolei pozostaje duża skłonność do korozji i zużycia podczas eksploatacji, co przyczynia się do wspomnianej emisji.

Próbowano rozwiązać ten problem przy pomocy powlekania, ale były to metody drogie, a przy tym nieskuteczne. Nowy proces, znany jako Extreme High-Speed Laser Material Deposition – w skrócie EHLA – jest za to maksymalnie szybki i ekonomiczny.

Cząstki materiału powłokowego są stapiane bezpośrednio w wiązce laserowej, a nie na powierzchni elementu. Skrócenie całego procesu zmniejsza także narażenie powlekanego materiału na ciepło, co z kolei zapobiega rozpuszczeniu się węgla z tarczy hamulocwej i powstawaniu defektów.

Podsumowujac, dzięki badaczom po raz pierwszy możliwe jest stworzenie tarcz hamulcowych wykonanych z żeliwa szarego ze skuteczną powłoką, która jest mocno związana z materiałem podstawowym.

(KB)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
fraunhofer.de; innovations-report.com
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także