Jedną z najbardziej narażonych na obciążenia mechaniczne części samochodowych są tarcze hamulcowe. Ponadto w wyniku ciągłego ścierania powstają drobne cząstki stałe, stanowiące duże obciążenie dla środowiska. Naukowcy z Fraunhofer Institute for Laser Technology ILT i RWTH Aachen University opracowali proces, które można zmienić ten stan rzeczy.
Zazwyczaj tarcze wykonywane są z żeliwa szarego, w którym węgiel występuje w postaci grafitu. Jego zaletą jest dobre przewodnictwo i duża pojemność cieplna przy niskiej cenie. Wadą z kolei pozostaje duża skłonność do korozji i zużycia podczas eksploatacji, co przyczynia się do wspomnianej emisji.
Próbowano rozwiązać ten problem przy pomocy powlekania, ale były to metody drogie, a przy tym nieskuteczne. Nowy proces, znany jako Extreme High-Speed Laser Material Deposition – w skrócie EHLA – jest za to maksymalnie szybki i ekonomiczny.
Cząstki materiału powłokowego są stapiane bezpośrednio w wiązce laserowej, a nie na powierzchni elementu. Skrócenie całego procesu zmniejsza także narażenie powlekanego materiału na ciepło, co z kolei zapobiega rozpuszczeniu się węgla z tarczy hamulocwej i powstawaniu defektów.
Podsumowujac, dzięki badaczom po raz pierwszy możliwe jest stworzenie tarcz hamulcowych wykonanych z żeliwa szarego ze skuteczną powłoką, która jest mocno związana z materiałem podstawowym.
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- fraunhofer.de; innovations-report.com
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Do czego służy wagosuszarka?
Człowiek rozumie, że termometr mierzy temperaturę czy ciśnienie – ciśnieniomierz. Ale czy wiemy, do czego służy urządzenie nazywane...
-
Gałęzie przemysłu wykorzystujące manometry
W przemyśle manometry pełnią ważną funkcję jaką jest kontrola panującego w układzie ciśnienia, dzięki czemu instalacja pracuje w sposób...