Naukowcy z Uniwersytetu w Tokio są autorami licznych odkryć mających na celu poprawę wydajności baterii. Ostatnio opracowali materiał, który może znacznie przedłużyć ich żywotność i zwiększyć pojemność.
Nie da się ukryć, że baterie są teraz już niemal wszędzie. Nosimy je przy sobie w smartfonach, w sobie jako rozruszniki, a jeszcze inni poruszają się dzięki nimi elektrycznymi samochodami. Jednak aby baterie mogły sprostać przyszłym oczekiwaniom, poprawy wymagają przede wszystkim dwa ich aspekty: trwałość baterii i pojemność.
Większość stosowanych obecnie to baterie litowo-jonowe, przy czym powoli na rynku pojawiają się także sodowe. W obu przypadkach jednak ciągłe cykle ładowania i rozładowywania mogą znacznie zmniejszyć z czasem pojemność. Bowiem z każdym takim cyklem warstwy materiału wewnątrz ulegają degradacji, generując pęknięcia.
Naukowcy z Tokio wykazali, że wykonanie baterii z materiału modelowego (Na2RuO3), zmniejsza nie tylko degradację, ale co najbardziej niesamowite: warstwy samoczynnie się naprawiają. Wynika to z faktu, że w materiale tym warstwy są utrzymywane przez siły znacznie silniejsze niż w klasycznych bateriach.
Prof. Atsuo Yamada powiedział: „Oznacza to, że baterie mogą mieć o wiele dłuższą żywotność, ale także mogą zostać przesunięte do poziomu, który obecnie je niszczy. Zwiększenie gęstości energii baterii ma ogromne znaczenie dla realizacji transportu elektrycznego".
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- innovations-report.com; interestingengineering.com
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Do czego służy lepkościomierz?
www.wyposazeniemedyczne.plLepkościomierz, inaczej zwany wiskozymetrem jest to urządzenie laboratoryjne do wyznaczania lepkości substancji. Lepkość substancji jest to...
-
Branża automotive szuka oszczędności. Gdzie znajdzie je najszybciej?
Pandemia, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja, kryzys energetyczny, zerwane łańcuchy dostaw, rosnące ceny stali i innych surowców, a także kosztów...
-
Komory klimatyczne - zasada działania i zastosowanie
www.srodowisko.pl