Z bateriami litowymi spotykamy się wszędzie, od smartfonów po samochody elektryczne. Umożliwiają one przechowywanie energii na bardzo małej powierzchni. Jest to możliwe dzięki zwinięciu cienkiej warstwy elektrod akumulatorowych w cylindryczną formę. Jest to konieczne ze względu na to, że muszą one mieć dużą powierzchnię, aby zapewnić wysoką pojemność i szybkie ładowanie.
Naukowcy z Helmholtz-Zentrum Berlin i University College London zbadali powierzchnię elektrod, stosując po raz pierwszy kombinację dwóch uzupełniających się metod tomograficznych. Dzięki temu byli oni w stanie przeanalizować ich mikrostrukturę oraz wykryć deformacje i nieciągłości powstające podczas ładowania.
Przy użyciu tej metody można było zbadać charakterystyczne problemy z uzwojonymi bateriami. Okazało się, że wewnętrzne uzwojenia wykazywały zupełnie inną aktywność elektrochemiczną (a zatem pojemność litową) niż zewnętrzne. Uwidoczniono również obszary, w których brakowało elektrolitu.
Dr Ingo Manke, ekspert w dziedzinie tomografii, podsumował: „Opracowany przez nas proces daje nam narzędzie do przeglądania wnętrza akumulatora i analizowania, gdzie i dlaczego występują straty. Pozwala to opracować konkretne strategie poprawy konstrukcji akumulatorów zwojowych".
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- innovations-report.com; sciencedaily.com
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Miareczkowanie - co to jest?
Miareczkowanie to technika analityczna umożliwiająca oznaczenie ilościowe określonej substancji (analitu) rozpuszczonej w próbce. Opiera się ona...
-
Profesjonalna analiza wody - dlaczego jest ważna? Kto powinien zlecić?
Woda ma nieodpowiedni smak lub zapach? A może pozostawia po sobie osady? Jeśli chcesz wiedzieć, z czego wynikają takie problemy, koniecznie...