Profesor w Virginia Tech College of Science chce zasilać samoloty i samochody za pomocą energii zmagazynowanej w ich zewnętrznych powłokach. Być może odkrył ścieżkę do tej wizji za pomocą porowatych włókien węglowych wykonanych z tak zwanych kopolimerów blokowych.
Włókna węglowe, będące wysokowydajnym materiałem konstrukcyjnym, są szeroko stosowane w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym. Te cienkie, podobne do włosów pasma, posiadają wiele doskonałych właściwości: są mocne, chemicznie odporne, przewodzące prąd, a co najważniejsze – są lekkie. Poprawia to efektywność paliwową i energetyczną, generując szybsze coraz szybsze dysze i pojazdy.
Guoliang "Greg" Liu, z Virginia Tech College of Science, wpadł na pomysł stworzenia włókien węglowych, które nie tylko byłyby użyteczne strukturalnie, ale również funkcjonalnie, będąc np. magazynem energii. By było to możliwe, konieczne jest zaprojektowanie włókien tak, aby miały „luki", w których można umieścić jony.
Liu opracował proces ich syntezy, wykorzystując dwa polimery - długie, powtarzające się łańcuchy cząsteczek. Były już one wykorzystywane w przeszłości przez innych badacze, poprzez mieszanie ich oddzielnie w roztwór, co tworzyło co prawda pory, ale o różne wielkości. Pomysł Liu polegał na utworzeniu kopolimeru blokowego, tworzonego po połowie przez każdy z polimerów, powiązanych kowalencyjnie.
Liu komentuje opracowaną technologię w następujący sposób: "Otwiera sposób, w jaki myślimy o projektowaniu materiałów do przechowywania energii. Teraz możemy zacząć myśleć o włóknach węglowych jako o materiale nie tylko strukturalnym, ale także funkcjonalnym".
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- sciencedaily.com; phys.org
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Czy samochody na wodór zastąpią samochody elektryczne?
Ważnym aspektem współczesnych dążeń do ochrony środowiska i łagodzenia skutków zmian klimatycznych jest elektryfikacja pojazdów. Coraz częściej...
-
Komory klimatyczne - zasada działania i zastosowanie
www.srodowisko.plKomora klimatyczna jest urządzeniem laboratoryjnym szeroko stosowanym w laboratorium oraz przemyśle. Komora klimatyczna służy do...