Powrót do listy wiadomości Dodano: 2018-09-25  |  Ostatnia aktualizacja: 2018-09-25
Niedawno odkryte stany magnetyczne doprowadzą do nowych rozwiązań IT

Naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Delft we współpracy z kolegami z Groningen i Hiroszimy odkryli nowy stan magnetyczny powiązany ze skyrmionami. Są to wiry magnetyczne, które mogą doprowadzić do nowych rozwiązań łączących niskie zużycie energii z szybką mocą obliczeniową i przechowywaniem danych o dużej gęstości. Tym samym otwierają się nowe sposoby na drodze do rewolucjonizacji technologii informacyjnej.

Skyrmion jest bardzo stabilną kwazicząstką o niewielkich rozmiarach, która może poruszać się po materiałach. Dzięki tym właściwościom mogą się one stać bardzo przydatne w konstrukcji dysków twardych o dużej gęstości bez ruchomych części. Chociaż od odkrycia skyrmionów minęło prawie 10 lat, to dopiero teraz, dzięki międzynarodowej współpracy, udało się badaczom odkryć zupełnie nowy stan magnetyczny, który nie pasuje do definicji skyrmionów, ale może zostać użyty do manipulowania nimi.

Katia Pappas z Uniwersytetu Technicznego w Delft powiedziała: "Ten stan pojawia się pod wpływem wysokich pól magnetycznych i niskich temperatur. Nikt, łącznie z nami, nie spodziewał się, że go tam znajdzie". Naukowcy uzyskali eksperymentalne potwierdzenie istnienia tej nowej fazy poprzez wykorzystanie rozpraszania neutronów, namagnesowania i pomiarów wrażliwości magnetycznego prądu przemiennego. Ujawniło to zmianę struktury mikroskopowej, gdy spirale magnetyczne, które są wyrównane wzdłuż pola magnetycznego, oddalają się od niego, w miarę wzrastania pola magnetycznego." To tak, jakby piłka leżąca na ziemi zaczęła lewitować, gdy jej masa lub siła grawitacji rośnie" - powiedziała Pappas.

Dokonane przez naukowców odkrycia umożliwiają nowe sposoby tworzenia i manipulowania złożonymi strukturami magnetycznymi w technologii informacyjnej.

phys.org; tudelft.nl