Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-01-03  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-01-03
Nanotechnologia pozytywnie odbierana przez klientów
Nanotechnologia pozytywnie odbierana przez klientów
Nanotechnologia pozytywnie odbierana przez klientów
Produkty reklamowane jako związane z nanotechnologią zdobywają serca klientów. Nie dotyczy to jednak kwestii dodawania nanocząstek do żywności. Takie wnioski płyną z ankiety sporządzonej na grupie 1000 osób przez niemiecki Federal Institute for Risk Assessment (BfR).

Aż 66 proc. respondentów uważa, że artykuły wyprodukowane z pomocą nanotechnologii są lepsze od innych porównywalnych wyrobów i to pomimo tego, że jako nowość wiążą się z pewnym ryzykiem. Niestety nie wszystko, co ma wspólnego z przedrostkiem „nano” jest odbierane pozytywnie. Często są to jednak obawy bardziej emocjonalne niż związane z faktycznym zagrożeniem, jakie mogłaby nieść ze sobą nanotechnologia. Dotyczy to np. stosowania nanocząstek w produktach kosmetycznych (tylko 53 proc. pytanych klientów oceniło to zastosowanie pozytywnie). Jednak najwięcej przeciwników znalazła nanotechnologia w produkcji żywności - 69 proc. respondentów negatywnie postrzega dodatki „nano” w przyprawach, które mają zapobiegać ich zbrylaniu, a 84 proc. pytanych nie aprobuje używania nanocząstek do poprawy wyglądu produktów żywnościowych.

Pozytywny stosunek klientów zauważono w przypadku produktów takich jak materiały powłokowe, farby, gdzie nanocząstki poprawiają odporność na ścieranie i zarysowania (86 proc.). Podobną opinię wyrażono również co do produktów tekstylnych, w których dzięki nanotechnologii można poprawić odporność tkanin na zabrudzenia. Zastrzeżeń nie ma też w przypadku kremów do opalania z filtrami UV.

Źródłem informacji o produktach, wytworzonych z pomocą nanotechnologii jest głównie telewizja, prasa codzienna i magazyny, natomiast w nikłym stopniu radio. Istotną sprawą jest kwestia zaufania do podawanych informacji i tutaj najlepiej (wg 92 proc. respondentów) sprawdzają się informacje podawane przez organizacje branżowe, stronę internetową test.de (Stiftung Warentest) oraz źródła naukowe. Najmniejszym zaufaniem cieszą się organizacje biznesowe oraz politycy (odpowiednio 32 i 23 proc.).

W pierwszym kwartale 2008 roku na stronach internetowych BrR ma się ukazać pełny raport dotyczący postaw klientów wobec nanotechnologii.

(pj)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
bfr.bund.de
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także